20 Aralık 2011 Salı

Crowdsourcing

Crowdsourcing, Crowd ve Outsourcing kelimelerinin birleşiminden geliyor. Outsourcing, bildiğimiz gibi belli işlerin konuyla ilgili uzmanlaşmış farklı bir şirkete yaptırılması demek. Özellikle pazarlama ve reklam alanında şirketlerin büyük çoğunluğunun ajanslarla çalıştığını düşünürsek outsourcing kavramına iş dünyasının fazlasıyla aşina olduğunu söyleyebiliriz.

Crowdsourcing ise, şirketin bir noktada bir işi geniş kitlelere belli bir ödül karşılığında sunma ve onların önerilerini veya çözümlerini alma uygulamasıdır. Crowdsourcing, outsourcing gibi uzun süreli belli anlaşmalardan ziyade kısa süreli bir işbirliğidir. Markalar, yeni öneri teklifleri, yeni iş modelleri, yeni tatlar halk oylamasına ve önerisine sunularak sonuca halkın karar vermesi istenir.

Örnek: Kanada’da Goldcorp adında bir altın işleme şirketi daha etkin bir altın arama&bulma süreci tasarlamak için bir yarışma yaptı. En iyi yöntemleri öneren katılımcılara toplam 575.000 dolar ödül vaat edildi. Şirketin 55.000 hektarlık arazisiyle ilgili tüm detaylar katılımcılarla paylaşıldı. Gelen başvuruların sonucunda inceleme yapan ekip, arazi üzerinde daha önce şirket çalışanlarının saptayamadığı 50-55 yeni hedef belirledi. Belirlenen yeni hedeflerin %80′inden fazlasında önemli miktarda altın bulundu. Bu yaklaşımın da yardımıyla 100 milyon dolarlık bir şirket 9 milyar dolarlık bir kuruluş haline geldi.

Web 2.0 çağında Crowdsourcing Uygulama Süreçleri:
Şirketin çözüm bekleyen bir sorunu vardır.
Bu sorun online mecralarda yayımlanır.
Soruna ilişkin çözümlerin gönderilmesi istenir.
Çözümler kişiler tarafından şirkete online ortamda sunulur.
Ya bir profesyonel ekip tarafından, ya da yine online ortamda kişiler tarafından çözümler değerlendirilir.
Çözümü kabul edilen kişiye küçük bir ödül verilir.
Çözümün mülkiyeti şirkete geçer.
Şirket kâr eder.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder